Activitat 2: Conèixer el barri antic de la nostra ciutat


1.      Nom de l’activitat:

Conèixer el barri antic de la nostra ciutat

2.      Edat

Aquesta activitat va dirigida als alumnes de cicle superior.

3.      Desenvolupament

Aquesta activitat es divideix en quatre parts.

-          Investigació sobre la ciutat
-          Invitem a més generacions
-          Excursió al barri antic d’Olot
-          Nosaltres proposem...

La primera part, consisteix en presentar el tema als alumnes, és a dir, explicar-los quin tema tractarem i perquè el tractarem d’aquesta manera concreta. Els alumnes s’agruparan en grups de 5 o 6 persones i hauran d’intentar recordar quins coneixements tenen sobre la ciutat on viuen, Olot, i apuntar-los en un paper. Tot seguit, es farà una posada en comú de totes les idees que els alumnes han aportat. Tot seguit, la mestra els hi proposarà un seguit de preguntes a més de les que han aportat ells per tal que s’adonin que potser hi ha coses que no sabien. Preguntes com: Que coneixem de la ciutat? Com era antigament? Encara es conserva el barri antic? On se situa la part antiga? Quins carrers la formen? Quins edificis hi podem trobar? Encara es conserven? Com ha evolucionat? Hi ha nous edificis? Quins comerços hi trobem? N’hi ha de nous? Hi arriba el transport públic? Hi ha semblances o diferències amb les ciutats natals dels companys de classe?. Per últim, cada grup apuntarà les preguntes que més els hi interessin i en buscarà les respostes a diferents fonts o recursos (llibres, Internet, etc.).

La segona part, consisteix en invitar a venir a l’escola a pares, avis o familiars dels alumnes que vulguin participar en el nostre projecte. Seran els alumnes els encarregats de fer tot tipus de preguntes relacionades amb el tema, preguntes que els ajudin a resoldre els dubtes que s’han generat a l’activitat anterior o bé qüestions que a ells els hi puguin semblar interessants a tractar, sense deixar de vista el tema del barri antic. Algunes d’aquestes preguntes poden ser semblants a les que ells mateixos s’han formulat o bé: Com recorden ells la ciutat, concretament el barri antic? Com la recorden quan tenien la nostra edat?, etc. Pensem que seria molt interessant invitar també a pares o familiars dels alumnes que no han nascut a la ciutat, crec que el seu punt de vista pot ser molt enriquidor i els alumnes podran adonar-se de les semblances i diferències que hi ha entre la seva ciutat i d’altres. Els hi poden formular preguntes com: Quina és la seva ciutat d’origen? També té un barri antic? Com és? Quines edificacions té? Són semblants a les nostres? Per què han escollit viure en aquesta ciutat ara?, etc.
Observacions: Creiem que aquest debat entre alumnes i persones d’altres generacions o països serà molt interessant perquè els alumnes podran observar que a la seva ciutat hi ha una gran varietat cultural i pensem que té a veure amb l’educació per a la sostenibilitat.

La tercera part, consisteix en fer una excursió al barri antic d’Olot, sortirem al carrer per veure amb els nostres propis ulls la informació que hem trobat i la que hem obtingut amb l’ajuda dels nostres familiars. Farem un recorregut per tot el barri antic, on podrem tirar fotografies, dibuixar els edificis, etc. A més, podrem comparar els carrers del barri antic amb els carrers que s’han construït fa poc, igual que amb els edificis. Fins hi tot podem anar a l’Ajuntament per demanar si tenen algun plànol o mapa de com era el barri antic. Podrem aprofitar també per fer activitats de simulació del medi dins l’aula si tenim a disposició algun document històric o plànol.

La quarta part, consisteix en recollir i valorar tota la informació que hem anat elaborant  per grups, presentar un treball. El treball ha de tenir diferents parts, primer ens haurà de situar en el context (barri antic) i exposar què és el que podem trobar. Tot seguit els alumnes hauran de pensar en coses a millorar o coses que s’haurien de conservar, reconstruir o bé que haurien de canviar per treure’n profit.
En aquesta activitat deixarem les pautes del treball molt obertes, perquè pensem que s’ha de tenir una didàctica flexible i tenir en compte els interessos i les preocupacions dels alumnes.


4.      Objectius

-          potenciar habilitats com la observació, la identificació i la descripció.
-          desenvolupar una ciutadania activa i complexa,
-          afavoreix l’educació per a la sostenibilitat
-          promoure la diversitat de pensaments i maneres de fer
-          tenir un contacte total amb l’entorn
-         ser conscients que han de ser respectuosos i considerats pel patrimoni natural i  cultural de la ciutat
-          desenvolupar habilitats com la planificació, el pensament crític, la democràcia, etc.
-          potenciar el pensament crític i reflexiu

5.      Competències bàsiques

Competència d’autonomia i d’iniciativa personal
Competència en el coneixement i en la interacció en el món físic
Competència social i ciutadana
  
6.      Avaluació

- Participació activa dels alumnes

- Treball en equip

- Grau d’assoliment dels objectius

- A més, considerem que han de ser els alumnes qui han d’escollir el tema final a tractar, de la mateixa manera que pensem que haurem d’avaluar aquests treballs de manera coherent amb el tipus d’aprenentatge que hem dut a terme durant aquestes sessions. D’altra banda, pensem que els alumnes hauran de buscar i tenir en compte els diferents punts de vista que poden haver-hi en les solucions o propostes que suggereixin en els seus treballs.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada