1. Nom
de l’activitat
Descobrim els volcans
2. Edat
Aquesta activitat
va dirigida als alumnes de cicle superior.
3.
Desenvolupament
Aquesta
activitat està pensada per treballar de manera individual i en parelles. Consta
de cinc parts (amb diferents sessions):
· -
Introducció
dels volcans
· -
Treballar
les TIC amb el recurs del JClic
· -
Sortida
al volcà Sant Francesc
· -
Maqueta
del volcà i reproducció de l’erupció
· -
Text
descriptiu
La
primera activitat consisteix en que els alumnes cerquin informació les diferents parts d’un volcà
detallant el funcionament de cada una, per així poder comprendre el motiu de
com sorgeixen les erupcions.
Tot seguit, els alumnes, de manera individual, fan
activitats del JClic per desenvolupar i captar els coneixements que se’ls ha
transmès. Per poder-la dur a terme cal accedir a la següent pàgina:
Cal
remarcar, que l’activitat a realitzar és la número 9, i només les que estan
relacionades amb els volcans, degut a que els terratrèmols no s’han treballat a
fons.
La
següent sessió està destinada en fer una sortida. Els alumnes visitaran el
volcà de Sant Francesc d’Olot o també anomenat Montsacopa. Prèviament hauran
buscat informació de les característiques d’aquest volcà:
- *
diàmetre
i fondària del cràter
- *
altura
del volcà en general
- *
última
erupció
- *
què hi
ha al costat del cràter?
- *
a quin
institut dóna nom aquest volcà?
Es
facilitarà una web d’interès per la recerca de la informació:
Un cop davant del volcà,
es posa en comú tota la informació trobada i es solucionen els dubtes creats.
Llavors, es traslladen a la part inferior de la zona volcànica per poder fer un
croquis del volcà en tres nivells.
Les
últimes sessions dedicades a aquest tema, es basen en la construcció d’una maqueta
volcànica per parelles, i així ells mateixos poden observar l’erupció del seu
volcà. A continuació s’esmentaran les instruccions per fer la maqueta:
·
Materials:
- -
Suport
de fusta o de cartró
- -
Una
ampolla petita de plàstic
- -
Paper de
diari
- -
Colorant
vermell
- -
Carbonat
- -
Cola
blanca
- -
Aigua
- -
Vinagre
- -
Sabó
líquid (una cullerada)
- -
Vernís
- -
Pintures
(colors dels volcans)
·
Procediment:
Per començar, cal enganxar l’ampolla al centre del
suport de fusta o cartró. Amb els papers de diaris s’han de fer boles i
col·locar-les al voltant de l’ampolla. Seguidament els alumnes barrejaran la
cola blanca amb aigua, i tallaran tires de diaris per poder-les sucar en la
barreja. Aquestes tires les col·locaran a sobre de les boles per donar la forma
del volcà. S’haurà de deixar assecar, per així en la pròxima sessió poder-la
pintar decorant el volcà amb la màxima creativitat possible. Perquè la pintura
quedi fixada caldrà envernissar la maqueta.
·
Reacció
química:
Per poder visualitzar l’erupció del seu propi volcà,
hauran d’omplir el cràter amb un raig de vinagre, una cullera de sabó, colorant
vermell i finalment hauran d’afegir tres cullerades de bicarbonat. La reacció
química d’aquest elements simularà la lava del volcà.
Per
finalitzar, els alumnes fan una redacció explicant les sensacions i opinions d’aquest
petit projecte: què els ha agradat més, aspectes de millora, emocions
creades... per poder reflexionar sobre el què han après dels volcans.
4. Objectius
- Ser capaç de construir un volcà i poder-ne captar la seva erupció
- Diferenciar les diferents parts que s’observen dels volcans
- Crear vivenciació directa a la natura observant el què es treballa
- Interpretar la realitat a partir d’un croquis
- Gaudir de l’activitat
- Potenciar el treball individual i en parelles
5. Competències
Bàsiques
- Competència d’autonomia i iniciativa personal
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Competència comunicativa, lingüística i audiovisual
6.Avaluació
En
aquesta activitat els aspectes més importants que s’han d’avaluar són els
següents:
- La participació activa
- La creativitat davant la realització de la maqueta
- Fomentar el treball mitjançant les TIC
- El treball en equip
- El grau d’assoliment dels objectius
- La qualitat d'expressió del text descriptiu
Bon dia! Som la Tània, l'Ana, l'Adriana, la Georgina, l'Elisenda i la Tània. Hem trobat les activitats molt correctes i molt ben estructurades (tant en l'explicació, com objectius,...). S'entenen molt bé i l'aprenentatge que se'n treu de cadascuna és molt positiu. A més, els alumnes farien una recerca molt vivencial.
ResponEliminaFins aviat!!!