Activitat 1: Descobrim els volcans!



1. Nom de l’activitat
Descobrim els volcans

2. Edat
Aquesta activitat va dirigida als alumnes de cicle superior.

3. Desenvolupament
Aquesta activitat està pensada per treballar de manera individual i en parelles. Consta de cinc parts (amb diferents sessions):
·        - Introducció dels volcans
·        - Treballar les TIC amb el recurs del JClic
·        - Sortida al volcà Sant Francesc
·        - Maqueta del volcà i reproducció de l’erupció
·        - Text descriptiu

La primera activitat consisteix en que els alumnes cerquin informació les diferents parts d’un volcà detallant el funcionament de cada una, per així poder comprendre el motiu de com sorgeixen les erupcions. 


Tot seguit, els alumnes, de manera individual, fan activitats del JClic per desenvolupar i captar els coneixements que se’ls ha transmès. Per poder-la dur a terme cal accedir a la següent pàgina: 
Cal remarcar, que l’activitat a realitzar és la número 9, i només les que estan relacionades amb els volcans, degut a que els terratrèmols no s’han treballat a fons.

La següent sessió està destinada en fer una sortida. Els alumnes visitaran el volcà de Sant Francesc d’Olot o també anomenat Montsacopa. Prèviament hauran buscat informació de les característiques d’aquest volcà:
-         * diàmetre i fondària del cràter
-         * altura del volcà en general
-         * última erupció
-         * què hi ha al costat del cràter?
-         * a quin institut dóna nom aquest volcà?

Es facilitarà una web d’interès per la recerca de la informació:

Un cop davant del volcà, es posa en comú tota la informació trobada i es solucionen els dubtes creats. Llavors, es traslladen a la part inferior de la zona volcànica per poder fer un croquis del volcà en tres nivells.

Les últimes sessions dedicades a aquest tema, es basen en la construcció d’una maqueta volcànica per parelles, i així ells mateixos poden observar l’erupció del seu volcà. A continuació s’esmentaran les instruccions per fer la maqueta: 

·         Materials:
-         - Suport de fusta o de cartró
-         - Una ampolla petita de plàstic
-         - Paper de diari
-         - Colorant vermell
-         - Carbonat
-         - Cola blanca
-         - Aigua
-         - Vinagre
-         - Sabó líquid (una cullerada)
-         - Vernís
-         - Pintures (colors dels volcans)
·         
          Procediment:
Per començar, cal enganxar l’ampolla al centre del suport de fusta o cartró. Amb els papers de diaris s’han de fer boles i col·locar-les al voltant de l’ampolla. Seguidament els alumnes barrejaran la cola blanca amb aigua, i tallaran tires de diaris per poder-les sucar en la barreja. Aquestes tires les col·locaran a sobre de les boles per donar la forma del volcà. S’haurà de deixar assecar, per així en la pròxima sessió poder-la pintar decorant el volcà amb la màxima creativitat possible. Perquè la pintura quedi fixada caldrà envernissar la maqueta.

·         Reacció química:
Per poder visualitzar l’erupció del seu propi volcà, hauran d’omplir el cràter amb un raig de vinagre, una cullera de sabó, colorant vermell i finalment hauran d’afegir tres cullerades de bicarbonat. La reacció química d’aquest elements simularà la lava del volcà.

Per finalitzar, els alumnes fan una redacció explicant les sensacions i opinions d’aquest petit projecte: què els ha agradat més, aspectes de millora, emocions creades... per poder reflexionar sobre el què han après dels volcans.

4. Objectius
  • Ser capaç de construir un volcà i poder-ne captar la seva erupció
  • Diferenciar les diferents parts que s’observen dels volcans
  • Crear vivenciació directa a la natura observant el què es treballa
  • Interpretar la realitat a partir d’un croquis
  • Gaudir de l’activitat
  • Potenciar el treball individual i en parelles
5. Competències Bàsiques
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Competència comunicativa, lingüística i audiovisual
6.Avaluació
En aquesta activitat els aspectes més importants que s’han d’avaluar són els següents:
  • La participació activa 
  •  La creativitat davant la realització de la maqueta
  •  Fomentar el treball mitjançant les TIC
  • El treball en equip
  • El grau d’assoliment dels objectius
  • La qualitat d'expressió del text descriptiu

1 comentari:

  1. Bon dia! Som la Tània, l'Ana, l'Adriana, la Georgina, l'Elisenda i la Tània. Hem trobat les activitats molt correctes i molt ben estructurades (tant en l'explicació, com objectius,...). S'entenen molt bé i l'aprenentatge que se'n treu de cadascuna és molt positiu. A més, els alumnes farien una recerca molt vivencial.
    Fins aviat!!!

    ResponElimina